Tekne Turunda Rota Nasıl Oluşturulur?
Her sene mutlaka arkadaşlar arasında “mavi tura çıkalım” planları yapılır. Kimi plan faaliyete geçer, kimi havada kalır. Planların havada kalmasının sebeplerinden biri de rota oluşturmaktır. Çünkü rota oluşturmak profesyonellik gerektiren bir durumdur. Denizde yolculuk yapmak karada yolculuk yapmaktan çok farklı bir deneyimdir. Deniz yolculuğunun karaya oranla daha fazla güvenlik önlemi vardır. Bu önlemlere uymak zorunludur. Ayrıca, teknedeki yolcuların iyi yüzme bilmeleri gerekir. Mavi yolculuğa çıkacak kişilerin su üzerinde ne kadar yol yapacaklarını, yolculuğun ne kadar süreceğini planlaması ve yaşanabilecek tehlikelere karşı gerekli önlemleri alması mecburidir.
Tekne yolculuğuna dair bu rutin kurallar dışında, rota oluşturmak için bilinmesi gereken birkaç madde söz konusudur. Üzerinde durup iyice düşünülmediği sürece rota oluşturmak sanıldığı kadar kolay mümkün olmaz.
Hava Durumu
Yola çıkmadan önce mutlaka az ya da çok gidilecek yerler bellidir. Rota oluştururken planlanan yerin hava durumu kontrolü aksatılmamalıdır. Fırtına gibi olumsuz hava koşulları teknenin su üzerinde kalmasını ve yolculuğun kalitesini doğrudan etkiler. Deneyimli denizciler rota oluştururken genellikle en az 2-3 günlük hava raporunu okumayı ve buna göre plan yapmayı önerir.
Denizlerdeki hava durumu denizcilere özel web sitelerinden ve uygulamalardan öğrenilebilir.
Yolculuk Süresi
Rotayı belirleyen unsurlardan biri de yolculuğun süresidir. Uzun ya da kısa yolculuklar rotayı çizmeye yardımcı olur. Yolculuk süresinde bir kısıtlama yoksa rota uzaklara doğru genişleyebilir ya da tam aksine kısıtlama varsa oldukça dar bir rota oluşturulabilir. Kısa süreli mavi turların süresi genellikle 7-15 gün arasında değişir.
Tekne Seçimi
Tekne ile çıkılan yolculuklarda rotayla doğrudan ilişkili olan bir etken de tekne seçimidir. Uzun yolculuklar yelkenli tekne ile yapılır. Hem yakıt tasarrufu, hem de su üzerinde durma performansı açısından yelkenli tekne yolculuk yapmak için daha uygundur.
Teknenin Girebileceği Koylar
Doğal olarak bu madde tekne seçimiyle de yakından ilişkilidir. Her ne kadar uzun yolculuklara çıkmak için özel yapılarda tekneler üretilse de, çoğu, koylarda demir atmak için uygun olmayabilir. Bu hem tekneyle hem de koyun yapısıyla ilgilidir. Bu yüzden planlanan güzergâhta var olan koylar iyice araştırılmalıdır. Küçük ve bakir koylarda aynı anda birden fazla teknenin demirlenmesi problem yaratabildiği gibi manevra yapmayı da zorlaştırabilir.