Tekne Gövde Çeşitleri Nelerdir?
Kiminin evi, kiminin sadece hobisi olan tekneler farklı gövde yapılarına sahiptir. Tekne yapılarının çeşitliliği onların kullanım amacı hakkında fikir verir. Tekne alırken önce kullanım amacı saptanır. Bu amaç doğrultusunda seçim yapılır. Çünkü gövde bu amaçlar doğrultusunda inşa edilir. Sürat teknesi ile yolcu gemisinin gövde yapısı farklıdır.
Tekne Gövdeleri
Teknenin gövde şekline göre tekne çeşitleri iki grupta incelenir: “Suda kayıcı”(Planning) ve “suyu yarıcı” (Deplasman – Displacement) özellikleri doğrultusunda sınıflandırılırlar.
Teknenin su üzerinde çalışma prensibi kendi kütlesine eşit miktarda su itmesiyle gerçekleşir. Tekneler ittikleri su ile yer değiştirir. Teknenin kütlesi ile suyun yer değiştirmesine deplasman denir. Deplasman gövdeyi genellikle yolcu gemileri ve yelkenli teknelerde görürüz. Az kuvvetle, sakin ve düzgün şekilde ilerlemek için yapılırlar.
Kayıcı tipteki yeni planning tekneler, hızlarını su yüzeyinde kayarak kazanırlar. Hızlanmaları için su yüzeyinde kaymaları gerekir. Bu yüzden motor güçleri daha yüksektir. Düz veya V taban formunda üretilirler. Motoryatlar planning sınıfında değerlendirilirler.
Kayıcı gövde yapısına sahip teknelerde düz tabanlı olanlar az su çeker. Bu tekneler balıkçılık için yapılır. Dalgalı sularda çok sarsıldığından, küçük göl ve nehirlerde kullanılırlar.
V tabanlı gövdeler de tam aksine kötü havalarda bile kullanılmak üzere tasarlanmışlardır.
Çok Gövdeli Tekneler
Trimaran ve katamaranlar çok gövdeli teknelerdir. Büyük Okyanusya’daki üç adadan biri olan Polinezya yerlilerinin yaptığı kayıklardan esinlenerek ortaya çıkmıştır. Onları farklı kılan derin salmaları olmayışıdır. Derin salma olmadığı için sığ sulara kolaylıkla girebilirler. Hem hafif hem de süratlidirler. Yarış veya hız amaçlı üretildikleri takdirde tek gövdeli normal yarış teknelerinin ulaşamadıkları hıza ulaşırlar.
Gezi amaçlı üretilen katamaranların nispeten daha ufak yelken alanları vardır. Bu yüzden sürat avantajları yoktur.
Çok gövdeli teknelerin dezavantajı devrildiklerinde düzelme şansının olmamasından kaynaklanır. Ancak çok gövdeli tekneler düz seyir halindeyken, tek gövdeli teknelere kıyasla daha geniş iç yerleşim, ferahlık ve genel boyut genişliğinde olmalarıdır. Okyanus aşırı seyir gezginleri, bu tarz tekneler tercih ederler. Bu yüzden çok gövdeli teknelere ilgi büyüktür. Türkiye distribütörü olduğumuz Fountaine Pajot katamaranlar bunlara örnek verilebilir.
Diğer Yazılarımız İçin: Yat Ehliyeti Nasıl Alınır ve Şartları Nelerdir?